Tuesday, January 11, 2011

jom baca blog! :P

aku suka perhati orang.. dulu the best partner adalah adik aku.. kitorang suka duduk kat tempat orang ramai lalu lalang then perhati semua orang yang melintas.. then kitorang akan discuss positive and negative things about them..

mengumpat? entah la.. kalau itu yang diklasifikasikan sebagai mengumpat, ya mungkin betul kitorang mengumpat.. hahahahha.. WTH who doesn't right? :P

tapi kalau nak diikutkan, melalui pemerhatian yang macam ni la aku belajar perbaiki diri.. aku selalunya akan observe orang2 dan keadaan sekeliling.. kemudian analisis dan seterusnya merangka action plan.. ya, inilah aku.. dan macam ni la aku memulakan sesuatu tindakan atau mengambil sesuatu keputusan especially bila aku berada di tempat baru..

it is kinda like a survival skill, you know.. and that is point number 1.

the second point is, i learn a lot from observing other people.. i learn how to dress, i learn how to speak, i learn how to walk, i learn how to..... well, almost everything.. it doesn't mean i'm a copycat, NO! aku akan ambil mana2 yang sesuai dengan diri aku, sesuai dengan jiwa aku lalu membentuk dan menggarapnya agar menjadi aku.. supaya aku menjadi manusia unik..

and since the world now has no boundaries, aku boleh tau banyak benda tentang hidup orang lain a.k.a pengalaman.. melalui status FB, melalui blog especially blogger yang buat blognya seperti diari.. at least i know the way they think, the way they feel, the way they live their lives..

dengan ini, aku boleh belajar banyak benda dari apa yang diorang share.. yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan.. yang ilmiah boleh disimpan, yang jenaka boleh dikongsi.. yang jelik? muntahkan ke tepi.. hehehe...

and that is my third point.. last but not least.

nah! siapa cakap blog reading ni negatif? satu aktiviti yang membuang masa? ia cuma satu medium baru untuk membuat people observation.. salah satu cara untuk belajar perbaiki diri..

senang kan? tukarkan je yang negatif tu jadi positif ^_-

1 comment:

Unknown said...

sm la kau pon..suka perati org tp skang dh mcm susah nak perati org..keje bnyk n xde gang..hihihihihi