Monday, October 11, 2010

ikhlaskan diri dalam bekerja

for me, being a doctor or a nurse or a teacher is one of the profession that we should look up to.. people whom we should respect.. their jobs need patience.. which was why i refused to become a doctor.. i am a person who lack of patience.. whereas, being a teacher, well... i can teach informally better than teaching in a formal / school class.. hehehh..

but i guess some people choose these jobs based on the wrong intention.. such as:

"aku nak jadi doktor sebab gaji doktor banyak.. boleh cepat kaya"

or

"SPM aku teruk sangat la.. so aku apply je la nursing course.. swasta beb, sure diorang terima punya"

or

"jadi cikgu kerja senang.. pergi sekolah mengajar balik rumah jaga family.. cukup tahun dapat bonus.. gomen pun bagi bonus banyak"


hmmm tu antara contoh la.. banyak lagi reason lain kot..

aku sedih sebab dah makin kurang manusia memilih kerjaya ni dengan ikhlas.. membuat kerja sepenuh hati.. lebih memikirkan orang lain berbanding diri sendiri.. bagi aku, people who are selfish is not suitable in being a doctor/nurser/teacher..

menghadapi kerenah manusia memang bukan satu kerja yang mudah, aku tahu.. tetapi sepatutnya mereka ini lebih banyak bersabar instead of marah2.. lebih banyak berdoa ke arah kebaikan daripada memaki hamun sumpah seranah.. lebih selalu berfikiran positif daripada negatif..

i was raised in a hospital environment.. bau ubat adalah perfume bagi aku.. very nostalgic.. aku tahu betapa penat jadi doktor/nurse, sebab tu la aku respect those yang sanggup belajar susah2 to be a doctor/nurse..

i am now is because of my teachers.. aku pernah menjadi kesayangan guru dan pernah juga menjadi mangsa kejahilan seorang guru.. kedua2 pengalaman tu, walaupun ada pahitnya, tetapi aku tetap ambil sebagai pengajaran.. dan kerana pengalaman itulah, aku tak suka guru yang terpaksa jadi guru.. sebab ada kemungkinan seorang manusia yang kini masih bergelar pelajar, akan mengalami pengalaman yang sama dengan aku..

tapi aku tahu, memang ada orang yang terpaksa memilih profession ini tetapi mereka boleh bekerja dengan baik dan ikhlas.. sebab orang2 ini faham dengan tanggungjawab dan amanah pekerjaan ini.. understand the role and play the role.. bravo to these people! semoga anda semua lebih maju dan berjaya di dalam kerjaya anda!

for me, to create a great future generation, guru lah yang paling penting dalam mencorak identiti dan jati diri generasi negara ini.. meanwhile, doctors and nurses are the people who help to maintain their health supaya mereka dapat terus berbakti kepada negara..

in nutshell, bekerjalah dengan ikhlas.. no matter who you are...

No comments: