Monday, September 28, 2009

sabar beb sabar.........

sabar itu separuh dari iman

ayat cliche yg slalu kite dgr.. tu bkn sebarangan ayat.. tu sabda Nabi Muhammad s.a.w..

i used to take it for granted coz i didn't really get it.. but over the years, when i face many things especially involving ppl, i learn to understand it..

bila marah pd seseorg, utk bersabar adalah memerlukan sepenuh kekuatan dan ketabahan hati.. kalo ikutkan amarah, mmg mati org tu aku kerjakan.. aku pernah ade rekod membuat revenge.. aku tak pasti tahap penilaian revenge tu tp yg pasti, aku pernah buat.. n tak mustahil aku boleh ulangi skali lg..

tp tu laa.. dlm sesi pembelajaran utk bersabar nih, hati mmg meruntun2 utk revenge.. mcm2 idea yg terlintas.. tp satu pn tak wat.. 1st sbb dah tau, kalo proceed dgn revenge, kepuasan hanya pd saat dendam terbalas.. 2nd, selesai je dendam terbalas, aku akan dihantui dgn perasaan bersalah dan kesian.. walopun rs cam pdn muka, tp tetap rs bersalah dan kesian and i will end up apologising to that person..

i don't know you.. maybe it's just me...

cuma aku dpt lihat kebesaran kuasa Allah, balasan yg diberi pd org yg menganiaya insan lain adalah tak pernah diduga akal oleh diri ku sndri.. pernah terckp tp x pernah terlintas utk jd btol2 (mgkn langit terbuka ms tu? atau mgkn kata2 sumpahan adelah berunsur doa ketika itu? doa org yg teraniaya mmg mustajab).. mmg amazing laa.. insaf dowh...

tp trs terang aku ckp, rs "pdn muka" lbey byk dr kesian.. walopun insaf, tp tetap nk gak rs gitu.. huahuahua...

ok dah cukup.. x yah nk rs cam tu lama2.. arini ari dia, mebi esok lusa ari kite.. sape tau kan.. so, let's get back on earth, shall we?

^_^

2 comments:

* CahaYa * said...

tringin nk balas dendam tp x sampai hati....hahahaha

whitelilies island said...

haa.. leave it all to God je dear...