Thursday, June 24, 2010

CUWI

aku teringat sorang kakak kat opis aku ni ajar satu perkataan baru.. siyes aku tak pernah dengar perkataan tu sebelum ni..

CUWI.

atau mungkin dalam English dipanggil Chewy eh eh bukan2.. maksudnya dah lain haha -_-"

perkataan tersebut bukan juga bahasa pelat kanak2 kecil yang baru belajar bercakap, di mana perkataan asalnya adalah CURI.. bukan ye kawan2.. itu pun maksudnya dah lain..

contoh penggunaan adalah seperti berikut:

"kau ni cuwi la sejak dah ada boyfriend ni"

atau,

"si minah tu sejak dah kahwin, jadi macam cuwi pulak"

lebih kurang camtu la kot.. hehh..

aku tak la tau mana lak kakak tu belajar perkataan tu kan.. tapi setelah diexplain oleh kakak tu, sebenarnya cuwi boleh didefinisikan sebagai peghak..

eh eh korang tau ke maksud peghak?

bukan perak dalam loghat orang utara yek.. bukan bukan..

lebih kurang maksud cam jakun la.. tapi dia lebih kepada jakun terhadap kehidupannya, atau partner si cuwi tersebut ..

antara symptom orang cuwi adalah:
  1. cerita segala detail kehidupan seharian sampai korek hidung pukul berapa, sikat rambut berapa kali sehari yadayada
  2. berjiwang2 meluahkan rasa cinta sayang kasih rindu di blog / twitter / facebook
  3. setiap kali buat aktiviti2 seharian akan update di blog / twitter / facebook
tu antaranya la.. yang lain2 kot ada aku pun tak tau la.. menurut kefahaman aku, seperti yang dijelaskan oleh kakak tu, symptom nya macam tu la..

so kalau korang ada salah satu, salah dua atau kesemua symptom tu, means korang cuwi la.. kalau tak, then tak la..

rasa2 nya, korang pernah tak terjumpa atau terkenal orang cuwi nih? apa yang korang rasa terhadap orang tu?

ermmm.... korang rasa aku cuwi tak?


~bagi aku, orang cuwi ni annoying.. kalau aku cuwi, means aku ni annoying la kan kan kan? huahuahua :D AAK :-P

No comments: